On my way - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Sanne Bedet - WaarBenJij.nu On my way - Reisverslag uit Ilula, Tanzania van Sanne Bedet - WaarBenJij.nu

On my way

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 September 2017 | Tanzania, Ilula

05-09-2017 23:53

Tweede vlucht, tweede vliegtuig, op naar mijn eerste eindbestemming. Op stoel 21K zit de komende vijf en half uur. Prima plek overigens, net achter de VIP-mensen, bij het raam en het stoeltje tussen mij en m’n buurvrouw is leeg. Al ligt zij al binnen 5 minuten gestrekt over 2 stoelen, maar ach, het is toch net alsof we meer ruimte hebben. Bijzonder wel, hoe sommige mensen zich kunnen buigen op zo’n klein stoeltje en dan nog lekker slapen ook? Respect mensen.
Vanochtend om 11:30 vertrokken vanuit m’n eigen vertrouwede huisje. Wat zal ik het missen en mocht mijn huis een ziel gehad hebben, dan zal het mij vast ook missen. Op Schiphol was het nog even spannend met het pinnen van de Dollars, het apparaat vertelde mij dat ik alleen maar geld kon opnemen bij m’n eigen bank. En laat er nou net geen Rabobank gevestigd zijn op Schiphol. Tot nu toe was ik alleen maar fan van de Rabo en niet van een andere bank. Maar dat ene meisje bij de ABN, die mij uit de brand heeft geholpen, is toch best wel oké. Dus bewapend met euro’s, dollars, kaas uit Nederland, wat snoep en veel spanning op naar gate G02.
De tussenstop, voor mij ongeveer op de helft, was in Cairo. Dit was ook wel duidelijk aan mijn mede reisgenoten die instapten. Zodra het Arabische gebed, compleet met muziek en afbeeldingen van de moskee op de schermpjes, afgelopen waren konden we van start. Er waren maar een paar Nederlanders, maar ik zat gelukkig naast de chagrijnigste Egyptenaar ooit. Als ze daar al vandaan kwam, maar dat kon ik niet vragen want van groeten had ze blijkbaar ook geen kaas gegeten. Prima mevrouw, dan praten we toch niet. Maar u hoeft me niet zo boos aan te kijken als ik heel even mijn kussentje op de lege stoel tussen ons in leg.
In Cairo overstappen betekent zes keer je boardingpass en paspoort laten zien. Elke keer zetten ze er elke keer weer een krabbel op of scheuren ze en stukje van het papier af, waardoor ik nu een geleefd papier over heb. En dan ook nog het controleren van handbagage. Net na de overstap moest ik mijn nagelschaartje inleveren, want dat is natuurlijk verboden mevrouw. En bij de gate zien ze me ook nog aan als pyromaan, dus ook mijn mini-deodorantje die licht ontvlambaar is, heb ik in moeten leveren. Het flesje water wat aan de zijkant van m’n tas zit, moest ik ‘even’ opdrinken. Ja daaag meneer, dat gaat natuurlijk niet. Maar doordat je even niet oplette, zit ik nu toch met m’n flesje water in het vliegtuig. Ik zal niet knoeien.
Het is inmiddels 6 september geworden. De eerste dag van mijn avontuur zit er al op. Ik heb hier maanden naar toegeleefd en ik vind het heel spannend. Afscheid nemen is één van mijn zwakste kanten, heb graag mijn dierbaren om mij heen. Wat ik precies ga missen weet ik niet eens, of ik iets ga missen ook niet, maar ik kan er maar vast om gehuild hebben. Nu is het tijd om te genieten, leren, avonturen, beleven, nog eens genieten en alles zoveel mogelijk doorgeven aan thuis. Als ik straks in Dar Es Salaam aankom, staat als het goed is Annelies van het project op mij te wachten. Zij had een vlucht eerder en zal net aangekomen zijn. Zij heeft voor mij al wat zakgeld omgewisseld naar Tanzaniaanse shilling en dan kunnen we in de taxi op pad naar Ilula, het dorpje waar ik vier weken ga verblijven. Deze taxirit zal zo’n 8 tot 9 uur gaan duren, dus ik hoop gretig op een comfortabele auto. Onderweg schijnen we al door een National Park te gaan, waar ik m’n eerste wilde dieren kan gaan spotten. Ik ben zo benieuwd waar ik heen ga! “Leef, pak alles wat je kan!”
Ik ga me nu even in net zo’n houding als de buurvrouw proberen te wurmen, even wat uurtjes slaap pakken. Tot in Tanzania, tot bij m’n avontuur.
Liefs Sanne

  • 07 September 2017 - 20:36

    Charissa:

    Meid, wat spannend!!! Pak alles wat je kan, En ga, a, a, a...... Liefs van ons

  • 08 September 2017 - 10:31

    Oma Enny:

    Je bent er,afscheid achter de rug. Op naar het nieuwe leven! Denk aan je. Werk, verwonder, geniet,leer etc,
    Knuffel oma

  • 08 September 2017 - 19:00

    Esther:

    Ik ga met je mee!!!
    In je verhalen dan....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Ilula

Tanzania

Ja!
Het is bijna weer zo ver. Ik zit in mijn laaste week in Nederland. Na vele avonturen in Gambia sprak ik vaak over Afrika. Dat ik het daar zo mooi en fijn vond om te zijn. Maar Gambia is maar heel klein, ten opzichte van de rest van Afrika. Toen heb ik tegen mijzef gezegd dat ik eerst maar eens meer van Afrika gezien moet hebben, voordat ik kan zeggen dat ik gek op Afrika ben.
Zo gezegd, zo gepland.

Dinsdag 5 september is het zo ver, het vliegtuig brengt mij naar Tanzania. Het grote plan is om van oost-Afrika naar Zuid Afrika te reizen. Vooralsnog wilde ik starten in Ethiopie, maar dit plan is helaas veranderd. Graag wil ik de eerste weken starten in een vrijwilligersproject. Dit vooral om weer even te aarden in Afrika en mijn draai te vinden. Ook lijkt het mij gaaf om mijzelf direct in te zetten in de lokale cultuur, zodat ik direct iets kan betekenen voor het land. Zodra ik op 6 september landt in Dar Es Salaam zal ik daarna zo snel mogelijk vertrekken met de bus naar Ilula. Dit is het dorpje waar ik de komende 4 weken werkzaam zal zijn.
In Ilula zal ik helpen op het IOP project dat vele onderdelen heeft. Er is een weeshuis voor meiden tussen de 2 en de 18 jaar. Ook is er een adoptieprogramma, waar gezinnen kinderen adopteren en zelf hulp krijgen vanuit het project. Ook werkt het project samen met de lokale scholen en onderhouden ze vooral zichzelf door het hebben van een grote moestuin en veel boerderijdieren.
Zodra ik hier vier weken ben geweest, ga ik alleen verder. Mijn plan is om zelf nog een week in Tanzania te verblijven en rond te reizen en daarna door te reizen naar Kenia. Vanaf nu zal het echte avontuur gaan beginnen.

Uiteindelijk wil ik Tanzania, Kenia, Ethiopie, Zambia, Malawi, Zimbabwe, Namibie, Mozambique en Zuid Afrika bezoeken. Na Tanzania heb ik niets geboekt of vast gepland, ik laat alles op mij afkomen en stap in een groot avontuur.

Deze week ben ik al zenuwachtig bezig met het pakken van mijn tassen en regelen van alle goede papieren. Via hier zal ik weer zo vaak mogelijk vehalen en belevenissen schrijven.
Voor degene die het leuk vinden om weer mee te lezen, welcome! Zo hoop ik met jullie het contact ook te blijven onderhouden.

Liefs, Sanne

Recente Reisverslagen:

22 November 2017

11 weken onderweg

10 Oktober 2017

5 weken op het IOP, bijna ga ik verder

30 September 2017

Bij de Masai

10 September 2017

Ilula Orphan Project

07 September 2017

On my way
Sanne

Actief sinds 31 Okt. 2013
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 15476

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 31 Mei 2014

Het halve jaar!

05 September 2017 - 30 November -0001

Tanzania

Landen bezocht: