Bijna mag ik weg! - Reisverslag uit Gorinchem, Nederland van Sanne Bedet - WaarBenJij.nu Bijna mag ik weg! - Reisverslag uit Gorinchem, Nederland van Sanne Bedet - WaarBenJij.nu

Bijna mag ik weg!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 November 2013 | Nederland, Gorinchem

Eindelijk, het is bijjjna zover! Dit is mijn voorlopig mijn laatste week in Nederland. Afgelopen weken zijn er al vele voorbereidingen getroffen. Aanstaande vrijdag 29 november vertrek ik naar Gambia. Ik vlieg om 13.45, vanaf schiphol. Ongeveer 6 uur in het vliegtuig, waarna ik in Banjul land.

Afgelopen weken ben ik gelukkig afgestudeerd en heb ik veel in Nederland mogen regelen om voor een half jaar te vertrekken. Mijn huisje heb ik opgezegd en met veel hulp dit helemaal leeg gehaald. Allemaal in de opslag bij m'n vader en moeder.

Een paar weken geleden heb ik een mega-verrassing van 3 vriendinnetjes, of grote vriendinnen gehad! Ze hadden voor mij enorm veel spullen ingezameld voor de school waar ik aan de slag ga en voor andere kinderen in Gambia. Knuffels, puzzels, spelletjes, autotjes, speelgoed, springtouwen, tennisrackets, lichtjes, ballen, nog meer puzzels, nog meer spelletjes, zoooo veel! Ik heb alles in bananendozen ingepakt en opgestuurd. In totaal waren het ongeveer 13 dozen voor de kinderen en de school. Daarbij heb ik ook ongeveer 10 dozen vol met spulletjes voor mijn eigen huisje opgestuurd. Pannen, potjes, gespaard bamboe servies, 50 blikjes met bonduelle groenten, chocoladepasta, pannenkoekenmix, kastje, opbergspullen, verhoudpotten, zeep, kadootjes voor de familie, kerstlampjes, ik weet het zelf niet meer wat er allemaal inzit.. Heb er al weer zin in om het allemaal uit te pakken en m'n huisje in te richten.

Ook heb ik nog zo'n 10 dozen opgestuurd voor de paarden en de jongens. Veel paardenspullen die ik gespaard heb via veel mensen, allemaal gratis :) Daar hou ik van, haha. Ook nog drie paarden rijzadels, die ik gratis heb gekregen van Divoza.

Als het goed is, is de boot met mijn spullen ondertussen al vertrokken. Als alles goed gaat, er geen vertraging is en de Gambianen de boot gelijk uit kunnen en willen pakken, kan ik voor de kerst mijn spullen nog ophalen. Maar helaas kan het ook zomaar gebeuren dat ik tot het nieuwe jaar moet wachten.

Aanstaande woensdag geef ik, voor degene die het nog niet weten, een ik-ben-afgestudeerd-en-vertrek-feestje. Indien je geen kaartje hebt gehad, maar toch nog even doei of hoi wilt zeggen, ben je natuuurlijk welkom. Het is in 't Oude Stadthuys in Gorinchem, vanaf 20.00, a.s. woensdag dus. ;)

Vandaag heb ik gesprek gehad met Ruud en Nettie. Ruud is de man van de stichting die in Gambia met de scholen werkt. Op die scholen ga ik de komende zes maanden aan de slag. Nettie is van basisschool de Mariëngaarde, waar ik in mijn afstudeerjaar heb mogen stage lopen. Met hen heb ik in de zes maanden veel contact over de schoolse zaken. Ik ga 3 dagen per week aan de slag op de twee scholen. De nursery school, die ongeveer hetzelfde is als onze 'kleuterschool' vroeger en de primary school, de basisschool, zoals wij hem nu kennen van groep 3 tm groep 8. Ik ga hier vooral ondersteuningswerk doen voor de leerkrachten. Het Train de Teacher project, wat ik ga voortzetten. Het lijkt mij ontzettend leuk, soms ook wel zwaar, en ik ga heel veel leren. Ik heb er ontzettend veel zin in!

Het is een beetje een gek verhaal, allemaal losse stukjes, maar ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen en leuk vinden. Tot snel, xx Sanne

  • 25 November 2013 - 21:08

    Nienke:

    Hoi Sanne, geniet nog eventjes van de laatste dagen in Hollandia. Alvast een goeie reis en hopelijk heb je de spulletjes snel in je huisje en uitgedeeld daar waar het voor bestemd is. Geniet van die 6mnd daar en vooral ook succes want zal ongetwijfeld ook zwaar worden. Groetjes Nienke

  • 25 November 2013 - 21:45

    Denies:

    Doei Zussie,

    We gaan je missen. Houd je blog maar goed bij.

    Kus

    Denise en jairo

  • 25 November 2013 - 21:45

    Denies:

    Doei Zussie,

    We gaan je missen. Houd je blog maar goed bij.

    Kus

    Denise en jairo

  • 25 November 2013 - 21:48

    Opa Hans:

    Hoi Sanne,
    Bedankt voor je eerste verslag. Ik heb ervan genoten. Ik ben wel een beetje jaloers op je. Ik had mijn eigen onderwijsloopbaan eigenlijk ook best op zo'n manier willen beginnen. Ik reisde echter af naar de binnenlanden van Twente om daar ontwikkelingswerk te gaan doen. Mijn eerste school was een echte volksschool. Het eerste begin was heel erg moeilijk, maar na een half jaartje kreeg ik de slag te pakken en ging ik genieten van 'mijn' kindertjes. Ik heb een deel van die klas vorig jaar voor de derde keer weer ontmoet en dat was weer heel warm. Ik heb zelfs met het 'boefje" uit die klas gepraat en mijn excuses aangeboden voor mijn soms wat hardhandige aanpak. "Ach, meester", zei hij in antwoord, "Geeft niks. Ik was toen een echt rotjochie. Ik ben pas na de school een mens geworden". Dat troostte mij een beetje.
    Het zijn wel enerverende weken voor je geweest. Ik hoop dat je afscheidsfeestje een succes wordt, maar eerlijk gezegd twijfel ik daar ook geen moment aan. Dan wens ik je een goede reis naar Gambia. Ik vroeg mij wel af hoe je al die opgestuurde dozen van de boot naar je woonstek krijgt. Kun je daarvoor nog steeds dragers inhuren of zijn er andere mogelijkheden? Je ziet: ik weet eigenlijk niets van Gambia (behalve dan wat jij ons verteld hebt en laten zien). Ik hoop dus veel bij te leren van de komende verslagen.
    Veel liefs van Opa Hans

  • 25 November 2013 - 22:25

    Esther:

    Ik verheug me om je verhalen te gaan volgen.
    Alsof ik zelf een beetje op vakantie ben(ben niet verder dan Oostenrijk geweest) :-)

  • 26 November 2013 - 20:30

    Joost:

    Leuk om je zo te kunnen volgen, je hebt nu een hele drukke periode achter de rug en hebt het uitzicht op de reis naar Gambia. Fijn voor je !
    We zien je morgen op het feest. XX papa

  • 27 November 2013 - 09:28

    Oma Ennyenn:

    Lieve kleindochter

    Gisteravond heb ik je een lange email geschreven,maar die zal jou nooit bereiken want ik heb hem niet verstuurd! Ik dacht in mijn technische onnozelheid dat dit soort communicatie VANZELF bij jou kwam als ik afsloot. Opa heeft nu in alle vroegte even laten zien waar ik klikken moet. Ik zit nog in pyama,kon vannacht niet slapen. Heb aan je liggen denken en wens je een grandioos feest vanavond.
    Wat een geweldige vriendinnen heb je, heel waardevol.Blijuf met elkaar die vriendschap onderhouden, je zult het af en toe nodig hebben.
    Wat zullen de kinderen opkijken van al die cadeaus, je zal zo nu en dan wel uit moeten leggen hoe e.e.a. werkt. Hoop dat je spullen er snel zijn ik denk dat Amadou niet zal weten wat hij ziet. Het zal knus worden in je huisje. Fijn he dat mama bij je komt, kan ze mooi helpen en jou wat steun geven.
    Dit was mijn eerste reisbrief(je). Ik wens je een goeie reis. Je weet dat je in mijn hart bent.
    Een dikke knuffel van je oma Enny

  • 28 November 2013 - 18:07

    Randy:

    Jij hebt ook overal aan gedacht!
    Dat worden dan hopelijk pannenkoeken met de kerst.
    Geniet ervan en heel veel succes met alles,

    I wish you all the best.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 31 Okt. 2013
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 15478

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 31 Mei 2014

Het halve jaar!

05 September 2017 - 30 November -0001

Tanzania

Landen bezocht: